GETTER JAANI

“Hoia end ja hoia ka teisi!”

STIG RÄSTA (helilooja)

“Põhiline müüt, mida mina kuulnud olen, on see, et peojärgsel hommikul tasub juua 1, 2 kuni 3 tassi väga kanget kohvi…”

STIG RÄSTA (helilooja)

“Põhiline müüt, mida mina kuulnud olen, on see, et peojärgsel hommikul tasub juua 1, 2 kuni 3 tassi väga kanget kohvi…”

HEINI VAIKMAA (helilooja)

“Õnnetuste ärahoidmiseks on mitmeid võimalusi. Rohkem kainet mõtlemist.”

JOOVE

TEKKIMINE

See, kui kõrgele tõuseb alkoholi tarbides vere alkoholisisaldus, sõltub mitmest tegurist. Üldreegel on, et mida suurem on alkoholi kogus, seda kõrgemale tõuseb ka selle sisaldus veres. Samas sõltub palju joomise tempost. Kiiremini tarbides tõuseb vere alkoholisisaldus kõrgemale kui vähehaaval juues. Tühja kõhuga imendub alkohol kiiremini ja täielikumalt kui täiskõhuga.

12 g puhast alkoholi tekitab 85 kg kaaluva mehe veres 0,2 promillise ja 65 kg kaaluva naise veres 0,3 promillise alkoholi sisalduse.

Umbes 12 grammi puhast alkoholi tarbid, kui jood:
- 1 väikese pudeli 4,5% õlut või siidrit (0,33 liitrit),
- 1 klaasi 12% veini (0,12 liitrit),
- 1 pitsi 40% viina või konjakit (0,04 liitrit).


Widmarki valemiga on võimalik arvutada alkoholi kogust promillides ehk milligrammides grammi vere kohta.

MÕJU

Juba 0,2 mg/g alkoholi veres mõjutab autojuhti sõiduvõtteid.
0,3 mg/g koguse puhul veres langeb tähelepanelikkus liiklussituatsioonides, nägemisteravus ja kontrastitundlikkus.
0,5 mg/g joobe puhul pikeneb oluliselt reaktsiooniaeg, tekivad raskused pikivahe hoidmisel. Ka lähenevate sõidukite kaugust, parkimiskoha suurust ja gabariite tajutakse valesti ehk tekivad tajuprobleemid.


Juhtides sõidukit 0,5 promillises joobes kasvab fataalsesse liiklusõnnetusse sattumise risk 5 korda.

KAINENEMINE

Terve inimese organism on võimeline põletama puhast alkoholi keskmiselt 7-10 grammi tunnis ehk 1 g puhast alkoholi keha iga 10 kg kohta tunnis. Protsessi kiirus oleneb kehakaalust, pikkusest, tervislikust seisundist, füüsilistest eripäradest ning sellestki, kui palju on enne alkoholi tarbimist söödud.

Müüdid, nagu oleks alkoholi lagundamisprotsessi võimalik kiirendada magades, saunas või külma duši all käies, energiajooki ja kohvi juues, ei pea tegelikkuses paika. Vaid 5% alkoholist kaob higistamise ja uriini kaudu, 95% alkoholist väljub organismist valdavalt tänu maksa tööle.

MEES


NAINE


MÜÜDID JA TEGELIKKUS

Kuna ainult 5% alkoholist kaob organismist higistamise ning uriini kaudu, siis ei kiirenda alkoholi põletamise protsessi ei saunaskäimine ega kuumal suvepäeval higistamine. Alkoholi toimel kiireneb südame löögisagedus ja kasvab südame hapnikutarbimine. Südametegevuse kiirenemise üks põhjus on ka veresoonte laienemine. Vere hulk nahas tõuseb ja vererõhk langeb, mistõttu hakkab süda teiste organite verega varustatuse tagamiseks kiiremini lööma. Seega saunas viibimine võib ka tervel inimesel põhjustada ohtlikke muutusi veresoontes ja vereringes. Joobeseisundis inimene ei taju ka piisavalt hästi sauna kuumust ega tekkinud vedelikukaotust.

Füüsiline koormuse tulemusel koguneb lihastesse piimhape ning lihased väsivad, mistõttu alkoholi tarvitamisega saab organism lisatööd – maks ei suuda alkoholi ning piimhapet korraga kõrvaldada. Seega on lihaste tööjõudlus nõrk ning piimhappe kontsentratsioon kõrgem normaalsest. Alkohol paraku tühjendab maksa glükogeenivarud, mis reaalselt on inimese energiaallikaks just füüsilise töö ajal. Alkohol põhjustab vedelikupuudust, alandab energiataset, tühjendab organismi vitamiinidest ja mineraalidest ning alandab testosteroonitaset. Suur füüsiline koormus võib seetõttu olla pigem tervisele ohtlik.

Kohvis sisalduval kofeiinil on ergutav toime, kuid reaalsuses tekitab see inimeses lihtsalt erksama enesetunde, mitte väiksemat alkoholijoovet. Samaselt kohvile mõjub ka külma duši all käimine - alkoholi põletamise protsess toimub ennekõike maksas ning selle kiirust muuta ei ole võimalik. Alkoholi ja energiajoogi koos tarbimine suurendab alkoholimürgituse tõenäosust. Samuti võib see põhjustada dehüdratsiooni, mis toob kaasa kõhulahtisuse, iivelduse või oksendamise, lihaskrambid, väsimuse ja peavalu.

Keefiris ning osades kommides on väga väike kogus alkoholi (kogukaalust 1-2%) ning seetõttu pole võimalik antud tooteid manustada sellises koguses, et tekiks alkoholijoove.

Une kvaliteedile ja kvantiteedile on alkoholil nii lühi- kui pikaajaaline mõju. Suure koguse alkoholi tarbimisel on unefaasi esimesed tunnid küll sügavad, kuid öö teine pool on selgelt häiritud. Inimene ei jõua nö unenägude faasi, sest alkoholi mõju kadudes jätkab keha mõne aja jooksul suurendatud koguses glutamiini tootmist. Unenägude uni on hädavajalik inimese vaimse tervise jaoks, olemaks värske ka järgmisel päeval. Lisaks tekitavad ülesärkamist ka alkoholi tarvitamisest põhjustatud sage urineerimine, vedelikupuudus, peavalu. Seisundit võib halvendada ka erinevate alkohoolsete jookide koostarbimine.

Ei ole. Üks 5% 0,5 liitrine õlu sisaldab 20 grammi puhast alkoholi (näiteks pits 40ml viina sisaldab 13 grammi puhast alkoholi). Seega tekitavad ka lahjad alkohoolsed joogid alkoholijoobe.

Kange alkohol tekitab juues soojatunde, kuna pindmised veresooned laienevad. See on külmas keskkonnas ohtlik, sest veresoonte laienedes soojuse äraandmine suureneb. Tekib keha liigjahtumine ja suureneb ka (surnuks) külmumise oht.

Pokaal šampust kolleegi sünnipäeval. Klaas õlut lõunasöögi kõrvale. Pokaal veini grillipeol. Tuttavad olukorrad elust enesest, millega aeg-ajalt kokku puutume. Ka üks klaas alkoholi mõjutab juba oluliselt autojuhi sõiduvõtteid ning pole enne rooli istumist mingil juhul lubatud.

Haabersti Rakvere Pärnu Tartu

Auhinnamäng

Arvad, et kohvipaksu söömine on mõjusam kui tiir saunalaval? Või klaasike veini tund enne rooli istumist on lubatud, kuid klaas õlut mitte? Et suvel praktika sind alt ei veaks, pane oma teadmised proovile, korja uusi teadmisi ja võid võita toredaid auhindu Prike AS-ilt. Kontrolli oma teadmisi siin.

Pane end proovile